Nominatie DutchITchannel Awards: Marketing Manager of the Year – Richard Bus
Richard Bus is al meer dan 15 jaar een sleutelfiguur binnen HP en het channel marketinglandschap. Als Channel & Partner Marketing Manager Benelux – en binnenkort ook Noord-Europa – is hij mede verantwoordelijk voor het succes van het HP Amplify Partner Programma, dat het grootste deel van de omzet bij HP’s channel partners genereert. Onder zijn leiding werkt HP samen met meer dan 2.000 actieve partners in Nederland, België en Luxemburg.
Richard initieert en leidt samen met zijn team programma’s die direct bijdragen aan partnergroei en winstgevendheid, zoals incentiveprogramma’s (In IT to Win IT), grootschalige evenementen (PCI Inspire on Tour, IM Print Day RaceSquare, Barcelona Social Trip) en training- en certificeringsdagen. Via de HP Amplify Elevate roadshow worden jaarlijks 44 events in 18 talen georganiseerd, waarmee wereldwijd 15.000 partners worden getraind en gecertificeerd.
Partners die deelnemen aan het HP Amplify Impact programma behalen een 70% hogere win-rate en verdubbelen hun duurzame sales. De AI MasterClass, mede door Richard uitgerold, werd bekroond met een Gold Stevie Award en heeft duizenden sales reps en partners gecertificeerd. Daarnaast heeft Richard het MDF-proces en het partnerportaal vernieuwd met tools zoals het MDF Investment Optimizer Dashboard en een AI Assistant, wat leidt tot snellere claimverwerking en een betere partnerervaring.
Richard stimuleert de adoptie van de data-gedreven werkplek bij MSP’s in Nederland, wat heeft geleid tot significante groei in partnergedreven Services sales. Communicatie met het kanaal is key: hij runt programma’s om meer dialoog en engagement te creĂ«ren via een partner portal, podcasts, vlogs en een magazine. Veel van deze media worden nu overgenomen door andere HP-landen.
Zijn inzet, visie en bewezen impact maken hem tot een uitmuntende kandidaat voor de titel Marketing Manager of the Year bij de Dutch IT Channel Awards 2025.
